Współpraca z influncerem w social mediach. Sprawdź, jak działać legalnie i na kogo UOKiK nałożył spore kary.

Zuzanna Witek PRAWNIK

Współpraca z influencerami to sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki, zwłaszcza w social mediach. W końcu niech rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie kupił produktu, który poleciła jego ulubiona blogerka modowa, czy nie zamarzył o wycieczce do nietuzinkowego hotelu, w którym odpoczywa osoba, którą od lat obserwuje na Instagramie.  

Z tego powodu współprace marketingowe z influencerami to chleb powszedni w e-commerce. Należy jednak pamiętać, że nieoznaczone współprace mogą przynieść firmie więcej strat, niż zysku. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca nie może wprowadzać w błąd i stosować kryptoreklamy: konsument ma prawo wiedzieć, czy post, reels lub relacja w mediach społecznościowych to reklama, czy może jednak bezinteresowna opinia influencera. Ukryte hasztagi #współpraca czy #ad są niejasne dla użytkowników i niewystarczające przy oznaczeniu przekazu komercyjnego. Kontrole w tym zakresie rozpoczął nie tylko UOKiK, a również urzędy skarbowe. Wszczęcie postępowania może zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu firmy oraz ukaraniem influencera.

W związku z postępowaniem przed UOKiK, kary pieniężne otrzymali już m.in. Kruszwil Marek Kruszel, Maffashion Julia Kuczyńska, czy Marcin Dubiel. Obecnie, Prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty kolejnym influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy w związku z nieprawidłowym oznaczaniem treści reklamowych na Instagramie.

Chcesz spać spokojnie i rozwijać swoją markę? W naszym artykule podpowiemy:

  • W jaki sposób oznaczać posty reklamowe w social mediach?
  • Jak nawiązać legalną współpracę z influencerem?
  • Czy warto podpisywać pisemną umowę?

1. W jaki sposób oznaczać posty reklamowe w social mediach?

Pamiętaj o prostej zasadzie: zawsze działaj transparentnie. Jeśli współpracujesz z influencerem zadbaj o to, aby jego odbiorcy nie mieli wątpliwości co do tego, że post, reels czy stories to działania o charakterze marketingowym. W innym wypadku infleuncer będzie wpływał na zachowania zakupowe konsumentów wprowadzając ich w błąd przez pozornie neutralny sposób wypowiedzi o produkcie. Jeśli tak się stanie, wówczas Twoja firma może mieć problemy z tytułu nieuczciwych praktyk rynkowych.

Hasztagi #współpraca czy #ad są niejasne dla użytkowników i niewystarczające przy oznaczeniu przekazu reklamowego, czy płatnej współpracy.

Pamiętaj o trzech zasadach:

  1. Osoba reklamująca produkt, czy pokazująca go w ramach płatnej współpracy powinna oznaczać reklamę lub współpracę w dobrze widocznym miejscu. Według UOKiK umieszczanie oznaczeń na końcu opisu lub w słabo widocznych miejscach, np. ukrytych pod nazwą użytkownika, może stanowić praktykę wprowadzającą w błąd i jest niewystarczające.
  2. Post, reels lub relacja powinny być oznaczone na przykład takimi hasztagami: #współpracareklamowa #płatnawspółpraca #postsposnsorowany #płatnareklama. Brak odpowiednych oznaczeń to kryptoreklama. UOKiK może wyciągnąć srogie konsekwencje nie tylko wobec influencera, ale także wobec firmy, które zleca takie działania.  Wszczęcie postępowania może zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.
  3. Jeśli współpracujesz z influencerem, to zadbaj, żeby jego wypowiedzi nie nadawały Twoim produktom nieprawdziwych cech, które po prostu Twoje produkty nie posiadają. Influncerzy muszą opisywać twoje produkty tak, jak wyglądają w rzeczywistości lub tak, jakie cechy posiadają. Jeśli wyolbrzymisz cechy sprzedawanych produktów, wprowadzasz w błąd i możesz za to słono zapłacić.

2. Jak nawiązać legalną współpracę z influencerem?

Już wiesz jak influencer powinien oznaczać posty reklamowe. Czas dowiedzieć się jak nawiązać z nim owocną współpracę, która nie sprowadzi Cię na minę.

Na początek dobra wiadomość. Przepisy prawa nie wymagają od Ciebie zawarcie pisemnej umowy z influencerem. Nie zostanie nałożona na Ciebie kara za brak takiego dokumentu.

Jednak z mojego wieloletniego doświadczenia zawodowego przy obsłudze prawnej e-commerce podpowiem, że zdecydowanie warto takie umowy podpisywać.  Zbyt wiele czynników może pójść nie tak, trzeba się zabezpieczać.

Podpisanie umowy z influencerem może Ci przynieść wiele korzyści:

– w przypadku konfliktu z influencerem, czy problemów z wykonaniem Waszych ustaleń dot. współpracy komercyjnej żadna ze stron umowy nie będzie mieć wątpliwości co do tego jaki był przedmiot umowy i jakie było ustalone wynagrodzenie;

– w umowie możesz zastrzec określony sposób prezentacji Twojego produktu, wymagasz odpowiedniego przedstawienia Twojej marki;

– w umowie ustalisz czy produkty reklamowe przejdą na własność infuelncera czy podlegają zwrotowi i jeśli tak, to kiedy i na jakich warunkach;

– w umowie możesz wpisać klauzulę poufności dot. wszelkich informacji uzyskanych w zw. z realizacją umowy, w tym jej warunków finansowych (dzięki temu influencerzy nie będą między sobą porównywać stawek przy współpracy z Twoją firmą – a to oszczędność!);

– w umowie możesz zastrzec zakaz konkurencji, czyli zakaz reklamowania przez influencera produktów marek konkurencyjnych do Twojej;

– w umowie uzgodnisz czy i na jakich zasadach możesz korzystać z wizerunku influencera;

– uzgodnicie do kogo należą autorskie prawa majątkowe do utworów, które w ramach materiałów promocyjnych stworzył influencer;

– w umowie możesz dodać zapis dotyczący oceny realizacji umowy, czyli oceny działań podjętych przez influencera oraz jasne kryteria, według których ta ocena będzie przez Ciebie dokonana. Możesz zastrzec na przykład prawo do obniżenia wynagrodzenia influencera, jeżeli zareklamował Twój produkt nierzetelnie, czy niezgodnie z zawartą umową.

Jeśli jesteś marką, która zamierza podjąć współpracę z influencerem – w Legitimate chętnie przygotujemy dla Ciebie nieskomplikowaną i uniwersalną umowę o współpracy reklamowej, która odpowiednio zabezpieczy interes Twojej firmy. Napisz do nas: kontakt@legitimate.pl

3. Na co jeszcze zwrócić uwagę, żeby nie wpaść w tarapaty?

Jeśli nawiązujesz współpracę b2b z influenerem, pamiętaj o fakturach i oficjalnych, legalnych rozliczeniach. Wielu przedsiębiorców zapomina o tym zwłaszcza podczas współprac barterowych (produkt za reklamę). Podczas barteru powinny zostać wystawione wzajemnie dwie FV o tej samej wartości – jest to neutralne podatkowo, a działasz legalnie. Pamiętaj – urzędy skarbowe coraz częściej weryfikują współprace w social mediach.

Oprócz tego, że twórcy i reklamodawcy powinni pilnować prawidłowego oznaczenia treści komercyjnych, to muszą wywiązywać się z innych obowiązków, które ciążą na przedsiębiorcach – m.in. udzielania urzędom wyjaśnień, jeśli do takich zostaną wezwani. W związku z tym, że niektórzy influencerzy nie odpowiadali na zapytania Urzędu, nie odbierali korespondencji, unikali przedstawienia niezbędnych dokumentów, to zostały na nich nałożone dotkliwe kary finansowe. Kary dla influencerów wyniosły łącznie 139 tys. zł.

Przydatna wiedza? Może zaciekawi Cię również mój wpis o dyrektywie Omnibus i nadchodzących zmianach w e-commerce: https://legitimate.pl/dyrektywa-omnibus/

Masz pytanie?

Napisz i sprawdź
jak możemy Ci pomóc

Podając swoje dane osobowe, w tym adres e-mail i numer telefonu, a następnie przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu odpowiedzi na zadane pytanie. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.