Prowadzisz sklep internetowy lub działasz w branży e-commerce? Od 13 grudnia 2024 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR).
Nowe przepisy mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców oferujących produkty fizyczne na rynku Unii Europejskiej, a ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa towarów oraz ochrona konsumentów. Dowiedz się, jakie zmiany wprowadza GPSR, jakie są nowe obowiązki dla sprzedawców internetowych i jak działać zgodnie z prawem, aby uniknąć kar.
Dzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem, aby wdrożyć nowe obowiązki sprawnie i bezboleśnie. GPSR wdrożyliśmy już w ponad 50 polskich firmach – chętnie pomożemy i Tobie
Czym jest Rozporządzenie GPSR?
Product Safety Regulation (GPSR) to nowe prawo unijne dotyczące bezpieczeństwa produktów, które zastępuje dotychczasową Dyrektywę w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.
Nowe prawo nakłada obowiązki na producentów, importerów oraz dystrybutorów (czyli sprzedawców), w tym w branży e-commerce, związane z:
- szczegółowym etykietowaniem produktów,
- informowaniem o ryzykach związanych z produktami,
- zmianami w strukturze kart produktowych w sklepach internetowych,
- umożliwieniem konsumentom zgłaszania towarów niebezpiecznych np. poprzez Biuro Obsługi Klientów.
Kogo dotyczą nowe przepisy?
Rozporządzenie GPSR obowiązuje każdego przedsiębiorcę, który oferuje produkty na rynku Unii Europejskiej, bez względu na formę działalności – dotyczy to nie tylko sprzedaży stacjonarnej, a także sprzedaży przez Internet (e-commerce, dropshipping i sprzedaż na marketplace). Jeśli jesteś producentem, importerem lub dystrybutorem w e-commerce, będziesz zobowiązany dostosować swoją ofertę do nowych wymogów.
Obowiązki związane z GPSR dla e‑commerce
1. Zmiany w kartach produktowych
Art. 19 GPSR jasno określa dodatkowe treści, które powinna zawierać nowa karta produktu. Są to:
- imię i nazwisko lub nazwa, zarejestrowana nazwa handlowa lub zarejestrowany znak towarowy producenta danego produktu oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
- w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii - imię i nazwisko lub nazwa, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu GPSR;
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu;
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
2. Produkt niebezpieczny – skargi i zgłoszenia
Poza zmianami w interfejsie strony, przedsiębiorcy muszą zapewnić konsumentom możliwość zgłaszania incydentów związanych z bezpieczeństwem produktów.
Przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom składanie skarg oraz dokonywanie zgłoszeń incydentów związanych z bezpieczeństwem produktów. W tym celu przedsiębiorca powinien podać do wiadomości konsumentów swoje dane kontaktowe. Dane te mogą zostać zamieszczone zarówno na karcie produktu, jak i w innych zakładkach strony internetowej (np. w formularzu kontaktowym).
Rekomendowaną praktyką, która powinna ułatwić funkcjonowanie Biura Obsługi Klienta i przyspieszyć proces udzielania odpowiedzi na skargi/zapytania konsumentów, będzie;
- utworzenie dedykowanego adresu mailowego do składania skarg i zgłoszeń związanych z GPSR; albo
- utworzenie dedykowanego formularza kontaktowego do składania skarg i dokonywania zgłoszeń związanych z bezpieczeństwem produktów.
Takie rozwiązanie umożliwi podział obowiązków pomiędzy poszczególnych pracowników BOK, co z kolei zapewni efektywność komunikacji z klientami.
Poza zmianami w interfejsie sklepu należy przeszkolić BOK na okoliczności nowych procedur reklamacyjnych związanych z GPSR i zaopatrzyć pracownikom we wzory.
Każde zgłoszenie towaru niebezpiecznego pociąga za sobą szereg dalszych obowiązków: od wypełnienia wewnętrznego rejestru, po osadzenia zgłoszenia na platformie Businnes Safety Gateway.
Wdrożenie GPSR w praktyce – krok po kroku
Aby skutecznie wdrożyć GPSR, należy:
- Przede wszystkim należy zweryfikować czy oferowane przez firmę produkty podlegają pod GPSR oraz czy spełniają nowe standardy bezpieczeństwa (czy są towarem bezpiecznym);
- Zweryfikować status firmy w łańcuchu dostaw;
- Należy mieć na uwadze, że w trakcie bieżących czynności firmy należy uwzględniać GPSR (np. zabezpieczyć się odpowiednio w umowie dystrybucyjnej);
- Przeszkolić personel, w tym BOK na wypadek zgłoszeń towarów niebezpiecznych;
- Uaktualnić etykiety produktów, instrukcje, opisy;
- Zaktualizować interfejs strony internetowej (dodać dane np. o producencie, dodać ostrzeżenia na karcie produktu);
- Wdrożyć i na bieżąco uzupełniać dokumenty wewnętrzne.
Dlaczego warto skorzystać z pomocy kancelarii prawnej?
Wdrożenie GPSR może być czasochłonne i skomplikowane, szczególnie dla przedsiębiorców z branży e-commerce. Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie, w tym:
- Przygotowanie i dostosowanie kart produktów pod konkretny asortyment sprzedawany na platformie;
- Zaopatrzenie firmy w dokumentację wewnętrzną wraz z prostymi instrukcjami ich uzupełniania;
- Opracowanie wzoru tzw. samokontroli, czyli analizu zgodności produktów z wymogami GPSR;
- Opracowaniu procedur zgłaszania incydentów i obiegu informacji.
- Przeszkoleniu zespołu z zakresu nowych przepisów, w szczególności BOK.
Dzięki naszym usługom możesz skupić się na prowadzeniu biznesu, a my zadbamy o Twoją zgodność z regulacjami.
Podsumowanie
Nowe regulacje prawne GPSR wiążą się z koniecznością wprowadzenia licznych zmian zarówno w zakresie związanym z etykietami produktów, ostrzeżeniami dotyczącymi bezpieczeństwa, jak i w zakresie strony internetowej. Celem prawidłowego wdrożenia GPSR w Twojej firmie należy przede wszystkim prawidłowo określić Twoje miejsce w łańcuchu dostaw, które niejednokrotnie niestety nie jest oczywiste. Informacja ta jest punktem wyjścia dla prawidłowego określenia Twoich obowiązków oraz dostosowania Twoich produktów i strony internetowej do nowych wymogów prawnych. Procedura ta bywa czasochłonna i wielowątkowa oraz wymaga ścisłej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami w Twojej firmie. Pamiętaj, że niedostosowanie się do nowych przepisów może prowadzić do znaczących kar finansowy.
Koordynacja procedury wdrożenia GPSR z ekspercką Kancelarią prawną może ułatwić i znacząco przyspieszyć ten proces.
Skorzystaj z naszej pomocy i zyskaj pewność, że Twoja firma jest w pełni przygotowana na nadchodzące zmiany.
Wdrożyliśmy GPSR w ponad 50 polskich firmach – zapytaj, co możemy zrobić dla Ciebie.
Pomoc Legitimate
Koordynacja procedury wdrożenia GPSR z ekspercką Kancelarią prawną może ułatwić i znacząco przyspieszyć ten proces. Skorzystaj z naszej pomocy i zyskaj pewność, że Twoja firma jest w pełni przygotowana na nadchodzące zmiany.
Wdrożyliśmy GPSR w ponad 50 polskich firmach – zapytaj, co możemy zrobić dla Ciebie.
- +48 537 643 645
- kontakt@legitimate.pl