Rozporządzenie GPSR: nowe obowiązki dla branży e-commerce

Przygotuj swoją firmę na nowe standardy bezpieczeństwa produktów – dowiedz się, jak spełnić wymogi rozporządzenia GPSR, by zapewnić zgodność, bezpieczeństwo i ochronę prawną dla Twojego biznesu.

Jesteś w Bazie Wiedzy w kategorii:

biznes, e-commerce

Autorem tekstu jest:

dr Zuzanna Witek

Tekst został opublikowany:

18 grudnia, 2024

Prowadzisz sklep internetowy lub działasz w branży e-commerce? Od 13 grudnia 2024 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR).

Nowe przepisy mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców oferujących produkty fizyczne na rynku Unii Europejskiej, a ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa towarów oraz ochrona konsumentów. Dowiedz się, jakie zmiany wprowadza GPSR, jakie są nowe obowiązki dla sprzedawców internetowych i jak działać zgodnie z prawem, aby uniknąć kar.

Dzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem, aby wdrożyć nowe obowiązki sprawnie i bezboleśnie. GPSR wdrożyliśmy już w ponad 50 polskich firmach – chętnie pomożemy i Tobie

Czym jest Rozporządzenie GPSR?

Product Safety Regulation (GPSR) to nowe prawo unijne dotyczące bezpieczeństwa produktów, które zastępuje dotychczasową Dyrektywę w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.

Nowe prawo nakłada obowiązki na producentów, importerów oraz dystrybutorów (czyli sprzedawców), w tym w branży e-commerce, związane z:

Kogo dotyczą nowe przepisy?

Rozporządzenie GPSR obowiązuje każdego przedsiębiorcę, który oferuje produkty na rynku Unii Europejskiej, bez względu na formę działalności – dotyczy to nie tylko sprzedaży stacjonarnej, a także sprzedaży przez Internet (e-commerce, dropshipping i sprzedaż na marketplace). Jeśli jesteś producentem, importerem lub dystrybutorem w e-commerce, będziesz zobowiązany dostosować swoją ofertę do nowych wymogów.

Obowiązki związane z GPSR dla e‑commerce

1. Zmiany w kartach produktowych

Art. 19 GPSR jasno określa dodatkowe treści, które powinna zawierać nowa karta produktu. Są to:

2. Produkt niebezpieczny – skargi i zgłoszenia

Poza zmianami w interfejsie strony, przedsiębiorcy muszą zapewnić konsumentom możliwość zgłaszania incydentów związanych z bezpieczeństwem produktów.

 
Przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom składanie skarg oraz dokonywanie zgłoszeń incydentów związanych z bezpieczeństwem produktów. W tym celu przedsiębiorca powinien podać do wiadomości konsumentów swoje dane kontaktowe. Dane te mogą zostać zamieszczone zarówno na karcie produktu, jak i w innych zakładkach strony internetowej (np. w formularzu kontaktowym).

Rekomendowaną praktyką, która powinna ułatwić funkcjonowanie Biura Obsługi Klienta i przyspieszyć proces udzielania odpowiedzi na skargi/zapytania konsumentów, będzie;

Takie rozwiązanie umożliwi podział obowiązków pomiędzy poszczególnych pracowników BOK, co z kolei zapewni efektywność komunikacji z klientami.

Poza zmianami w interfejsie sklepu należy przeszkolić BOK na okoliczności nowych procedur reklamacyjnych związanych z GPSR i zaopatrzyć pracownikom we wzory.

Każde zgłoszenie towaru niebezpiecznego pociąga za sobą szereg dalszych obowiązków: od wypełnienia wewnętrznego rejestru, po osadzenia zgłoszenia na platformie Businnes Safety Gateway.

Wdrożenie GPSR w praktyce – krok po kroku

Aby skutecznie wdrożyć GPSR, należy:

Dlaczego warto skorzystać z pomocy kancelarii prawnej?

Wdrożenie GPSR może być czasochłonne i skomplikowane, szczególnie dla przedsiębiorców z branży e-commerce. Nasza kancelaria oferuje kompleksowe wsparcie, w tym:

Dzięki naszym usługom możesz skupić się na prowadzeniu biznesu, a my zadbamy o Twoją zgodność z regulacjami.

Podsumowanie

Nowe regulacje prawne GPSR wiążą się z koniecznością wprowadzenia licznych zmian zarówno w zakresie związanym z etykietami produktów, ostrzeżeniami dotyczącymi bezpieczeństwa, jak i w zakresie strony internetowej. Celem prawidłowego wdrożenia GPSR w Twojej firmie należy przede wszystkim prawidłowo określić Twoje miejsce w łańcuchu dostaw, które niejednokrotnie niestety nie jest oczywiste. Informacja ta jest punktem wyjścia dla prawidłowego określenia Twoich obowiązków oraz dostosowania Twoich produktów i strony internetowej do nowych wymogów prawnych. Procedura ta bywa czasochłonna i wielowątkowa oraz wymaga ścisłej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami w Twojej firmie. Pamiętaj, że niedostosowanie się do nowych przepisów może prowadzić do znaczących kar finansowy.

Koordynacja procedury wdrożenia GPSR z ekspercką Kancelarią prawną może ułatwić i znacząco przyspieszyć ten proces.

Skorzystaj z naszej pomocy i zyskaj pewność, że Twoja firma jest w pełni przygotowana na nadchodzące zmiany.

Wdrożyliśmy GPSR w ponad 50 polskich firmach – zapytaj, co możemy zrobić dla Ciebie.

Pomoc Legitimate

Koordynacja procedury wdrożenia GPSR z ekspercką Kancelarią prawną może ułatwić i znacząco przyspieszyć ten proces. Skorzystaj z naszej pomocy i zyskaj pewność, że Twoja firma jest w pełni przygotowana na nadchodzące zmiany.

Wdrożyliśmy GPSR w ponad 50 polskich firmach – zapytaj, co możemy zrobić dla Ciebie.

Rozporządzenie GPSR: nowe obowiązki dla branży e-commerce

Spis treści

Newsletter

Fachowa wiedza prosto do Twojej skrzynki mailowej. Subskrybując nasz newsletter, co tydzień otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem i Polityką Prywatności.

Zobacz najnowsze artykuły

Zapraszamy do lektury naszych publikacji, które stanowią cenne źródło wiedzy dla każdego, kto chce być na bieżąco z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem prawnym.

Zapisz się do eksperckiego Newslettera Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać. Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.

Legalny e‑commerce 2025

Dowiedz się jak legalnie sprzedawać w e‑commerce i korzystać z narzędzi marketingowych, nie narażając się Skarbówce, UOKiK i Inspekcji Handlowej. Poznaj najczęstsze błędy kampanii promocyjnych, ucząc się na cudzych błędach. Sprawdź, czy znasz nowe regulacje prawne dla biznesu on‑line na 2025 rok.

Zapisz się na darmowy webinar

15 stycznia (środa) 2025

Do wydarzenia pozostało

dni
godzin
minut
sekund

Legalny e‑commerce 2025 - WEBINAR

Dowiedz się jak legalnie sprzedawać w e‑commerce i korzystać z narzędzi marketingowych, nie narażając się Skarbówce, UOKiK i Inspekcji Handlowej. Poznaj najczęstsze błędy kampanii promocyjnych, ucząc się na cudzych błędach. Sprawdź, czy znasz nowe regulacje prawne dla biznesu on-line na 2025 rok.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.

Newsletter Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.



Podając swoje dane osobowe oraz numer telefonu i przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu udzielenia bezpłatnej, pierwszej konsultacji. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.