Legitimate

Jak przygotować się do sprzedaży swojego biznesu e-commerce?

Przynajmniej raz w życiu każdemu przedsiębiorcy przychodzi do głowy myśl „a gdyby to wszystko rzucić i pojechać w Bieszczady...”. W tym artykule nie podpowiem tobie jak dojechać w Bieszczady, nie doradzę też jak cokolwiek rzucić.

Jesteś w Bazie Wiedzy w kategorii:

biznes

Autorem tekstu jest:

adw. Łukasz Szczepaniak

Tekst został opublikowany:

2 września, 2024

Jako właściciel działającego biznesu, możesz w pewnym momencie jego rozwoju zdecydować się na sprzedaż swojego e-commerce z różnych powodów. Niezależnie od tego, dlaczego decydujesz się na sprzedaż – powinieneś podjąć działania, które zagwarantują tobie, że firma zostanie sprzedana za właściwą cenę, we właściwym momencie, w odpowiedni sposób oraz odpowiedniemu nabywcy.

Ze sprzedażą firmy jest trochę jak ze sprzedażą samochodu. Potencjalny kupujący przed kupnem sprawdza każda najmniejszą rysę, zagląda pod maskę, często wybiera się na jazdę próbną. Każdą nawet najmniejsza wada czy poluzowana śrubka sprawi, że kupujący będzie chciał zbić cenę lub zrezygnuje z transakcji. Twoim zadaniem jest takie przygotowanie samochodu do sprzedaży, aby wystąpienia tych wad uniknąć lub mieć racjonalną odpowiedź na pytania kupującego.

Poniżej kilka praktycznych i uniwersalnych rad jak sprawnie i korzystnie sprzedaż swój biznes.  

Statystycznie sprzedaż firmy to proces, nie odbywa się w jeden dzień. Im wcześniej przed potencjalną sprzedażą zaczniesz przygotowania tym większą szansa na uzyskanie korzystnej ceny i sprawne przeprowadzanie transakcji. Jeśli więc rozważasz sprzedaż w przyszłości swojego biznesy miej na uwadze poniższe rady:

1. Wybierz właściwy moment

Jeśli chcesz sprzedać firmę po najkorzystniejszej cenie, powinieneś przede wszystkim uważnie obserwować wskaźniki ekonomiczne swojej firmy:

2. „Zajrzyj pod maskę” pierwszy

Jeśli chcemy sprzedać swój e-commerce (a właściwie każdy biznes), musimy wiedzieć przede wszystkim co sprzedajemy. Oznacza, to zrobienie przed sprzedażą audytu, który pozwoli ustalić:

Audyt taki pozwoli wykryć możliwe błędy i „wady” oraz podjąć działania mające na celu ich wyeliminowanie co pozwoli uzyskać korzystniejsza cenę i szybką decyzje kupującego. Zależnie od wielkości i rodzaju biznesu – zakres audytu może być różny.

Zyskasz również zaufanie nabywcy. Jeśli będziesz szczery, co do potencjalnych ryzyk, które zidentyfikowałeś w swoim biznesie i podejmiesz aktywne kroki, aby się nimi zająć i złagodzić je tam, gdzie to możliwe, masz większe szanse na sprzedanie biznesu z sukcesem.

3. Ustal rynkową wartość swojej firmy

Podstawowym kryterium każdej umowy sprzedaży jest cena. Ważne żebyś ustalił ją w sposób właściwy. Pomocne będzie dokonanie spisu aktywów (ruchomości, nieruchomości, stany magazynowe, ewentualnie nieruchomości) a także ustalenie miesięcznego i rocznego potencjału przychodów, wartość oraz potencjał marki.

 
W tym zakresie możesz skorzystać z usług rzeczoznawcy lub biegłego rewidenta. Upewnij się, że przekazałeś mu wszystkie informacje. Znając wartość rynkowa swojej firmy – nie sprzedaż jej za bezcen.

 
Niewypłacony zysk z lat poprzednich pozostawiony w formie funduszy i kapitałów celowych również podnosi wartość twojej firmy.

 

4. Poszukaj i określ grupę potencjalnych nabywców

Łatwiej będzie tobie sprzedać firmę, jeśli znasz potencjalnego nabywcę. Dobrymi kandydatami będzie konkurencja lub firmy działające w pokrewnych branżach – kupno twojej firmy może pozwolić im odnieść korzyści w postaci przejęcia zasobów, know-how oraz udziału w rynku jakimimi dysponuje twoja firma. Możesz spróbować ogłosić chęć poszukiwania kupca na branżowych portalach lub grupach tematycznych.

Ciekawym potencjalnym nabywca mogą być, również prywatni inwestorzy dysponujący środkami, które chcą zainwestować w celu pomnażania majątku lub fundusze inwestycyjne.

5. Wybierz właściwą formę sprzedaży

Wyróżniamy dwa najpopularniejsze sposoby sprzedaży firmy:

Należy pamiętać, że tylko firmy posiadające osobowość prawną mogą dokonać sprzedaży udziałów lub akcji. Aby dowiedzieć się, co jest najlepsze dla ciebie i twojej firmy, warto porozmawiać z prawnikiem oraz doradcą podatkowym.

Z punktu widzenia twojej odpowiedzialności za zobowiązania sprzedawanej firmy, lepiej wybrać opcję share deal. Sprzedajesz udziały (pakiet kontrolny) w spółce – która sama jest podmiotem praw i obowiązków, sama ponosi odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

Inaczej jest w przypadku transakcji asset deal. Gdy zbywasz przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, to za wszelkie zobowiązania związane z jego funkcjonowanie i istniejące w chwili sprzedaży odpowiadasz solidarnie z kupującym. Oznacza to, że potencjalni wierzyciele mogą nadal ciebie pozwać o zapłatę, mimo że nie jestem już właścicielem przedsiębiorstwa. Aby ograniczyć taką odpowiedzialność konieczne jest przygotowanie odpowiednich postanowień umowy.

6. Pomyśl o podatkach jakie zapłacisz

Skontaktuj się z doradca podatkowym i prawnikami w celu opracowania strategii, która pozwoli tobie obniżyć „koszty” podatkowe całej transakcji. Kwotę jaką uzyskasz ze sprzedaży możesz przecież pomniejszyć o koszt uzyskania przychodu. Warto zadbać o odpowiednie udokumentowanie i uzasadnienie kosztów. Mogą nimi być zarówno wydatki poczynione na rozwój firmy, a także wkłady wniesione do spółki przez ciebie jako wspólnika.

7. Pamiętaj, żeby mieć wszystko na piśmie – przez rozpoczęciem negocjacji zabezpiecz swoje tajemnice i know-how w formie umowy NDA

Jeśli już pozyskasz potencjalnego kupca pamiętaj, aby nie przekazywać jakichkolwiek informacji dotyczącego twojego biznesu bez odpowiedniego ich zabezpieczenia.
Rozsądnym rozwiązaniem będzie podpisanie listu intencyjnego oraz umowy o zachowaniu poufności (nda), w której określicie zasady negocjacji, przeprowadzania audytu, dostępu do dokumentów i danych dot. Firmy oraz odpowiednie kary umowne za ich ujawnienie innym podmiotom niż strony transakcji.

W kolejnym kroku podpisz umowę przedwstępną wraz z kluczowymi parametrami dot. Warunków wyceny i ceny sprzedaży. Pamiętaj, że finalna umowa sprzedaży to jedynie zwieńczenie procesu sprzedaży, a nie cały proces sam w sobie.

8. Nie wahaj się skorzystać z pomocy specjalistów

To czy przygotujesz się do transakcji lepiej niż twój kontrahent może zadecydować o jej sukcesie jak i finalnej cenie.

Pomoc Legitimate

Pamiętaj, że każdy biznes jest inny. Część kroków będziesz mógł pominąć, czasami przygotowanie do sprzedaży będzie wymagało przygotowania niestandardowych i szytych na miarę rozwiązań. Nie wahaj więc korzystać z pomocy odpowiednich doradców. Napisz do nas: kontakt@legitimate.pl

Jak przygotować się do sprzedaży swojego biznesu e-commerce?

Spis treści

Newsletter

Fachowa wiedza prosto do Twojej skrzynki mailowej. Subskrybując nasz newsletter, co tydzień otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem i Polityką Prywatności.

Zobacz najnowsze artykuły

Zapraszamy do lektury naszych publikacji, które stanowią cenne źródło wiedzy dla każdego, kto chce być na bieżąco z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem prawnym.

Zapisz się do eksperckiego Newslettera Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać. Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.

GPSR w praktyce dla biznesu

Przygotuj swoją firmę na nowe standardy bezpieczeństwa produktów – dowiedz się, jak spełnić wymogi rozporządzenia GPSR, by zapewnić zgodność, bezpieczeństwo i ochronę prawną dla Twojego biznesu.

Zapisz się na darmowy webinar

14 listopada (czwartek) 2024

Do wydarzenia pozostało

dni
godzin
minut
sekund

Webinar - GPSR w praktyce dla biznesu

Przygotuj swoją firmę na nowe standardy bezpieczeństwa produktów – dowiedz się, jak spełnić wymogi rozporządzenia GPSR, by zapewnić zgodność, bezpieczeństwo i ochronę prawną dla Twojego biznesu.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.

Newsletter Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.



Podając swoje dane osobowe oraz numer telefonu i przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu udzielenia bezpłatnej, pierwszej konsultacji. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.