W dzisiejszym wpisie będzie krótko i na temat o tym, że… nikt nie lubi otrzymywać niezamówionego newslettera, a po wypisaniu się… nadal go dostawać! Do tego wypada dodać komentarz o tym, że sam proces wypisania się powinien być szybki i bezproblemowy, a nie przypominać… bieg z przeszkodami, w trzydziestu stopniach, na dziesięć kilometrów.
Z artykułu dowiesz się:
- jakie są dwie proste zasady związane z zapisaniem się i wypisaniem z newslettera;
- jaka jest w tym zakresie praktyka na polskim rynku e-commerce;
- kto dostał 600 tysięcy euro kary i dlaczego;
- i bonus: gotowa treść maila, którą możesz wysłać do natarczywego właściciela newslettera, który nie chce Cię z niego sprawnie wypisać.
Dwie proste zasady, o których musisz pamiętać
Istnieją dwie proste zasady, o których każdy przedsiębiorca powinien pamiętać.
Po pierwsze: użytkownik musi wyrazić zgodę na zapis do newslettera i otrzymywanie w nim treści marketingowych. Rekomendowaną praktyką jest również wdrożenie formuły podwójnej weryfikacji zapisu, czyli double opt-in (o ścieżce legalnego zapisu do newslettera pisaliśmy we wpisie „Maksymalnie konwertujący zapis do newslettera w 5 krokach”
Po drugie: użytkownik powinien mieć możliwość wypisać się z bazy newsletterowej tak samo łatwo, jak mógł się do niej zapisać. Rekomendowany sposób to jeden klik: „wypisuje się”, szybkie potwierdzenie czynności i… już! Użytkownik nie powinien otrzymywać więcej wiadomości mailowych od nadawcy.
A co na to praktyka?
Niestety, pewnie każdy nasz Czytelnik doświadczył sytuacji, w której było mu niezwykle trudno skutecznie i szybko wypisać się z bazy newsletterowej. Być może przytrafiła Ci się również sytuacja, że pomimo wypisania się… nadal dostawałeś maile od natarczywego przedsiębiorcy.
Jak NIE powinna wyglądać procedura wypisania się z newlesttera?
W celu wypisania się użytkownik NIE MUSI:
- wypełniać długich, uciążliwych ankiet;
- tłumaczyć się dlaczego (i czy aby na pewno ?) chce wypisać się z bazy;
- pisać kilku maili z prośbą o wypis;
- logować się na swoje konto w celu usunięcia zapisu do newslettera;
- skakać przez płotki, zrobić trzy przysiady i klasnąć w ręce.
Kto dostał karę aż 600 tysięcy euro?
Francuska sieć hoteli Accor popełniła dwa błędy. Po pierwsze, automatycznie dodawała do bazy newsletterowej każdego klienta, który korzystał z ich usług, nie pytając go o zgodę. W mailach sieć hoteli wysyłała wiadomości handlowe. Po drugie, francuska firma bardzo utrudniała lub wręcz uniemożliwiała możliwość skutecznego wypisania się z newslettera.
Francuski organ CNIL nałożył na Accor karę 100 tysięcy euro. W związku z tym, że naruszenie dotyczyło dóbr obywateli wielu innych krajów wybrane urzędy pozostałych państw unijnych również zabrały głos, w tym…. polski Prezes UODO, który zawnioskował o znacznie wyższą karę. Ostatecznie, na Accor unijny podmiot EROD nałożył karę aż 600 tysięcy euro. Sporo, prawda?
Na podstawie polskich regulacji prawnych wysyłanie newslettera i informacji marketingowych do osoby, która nie wyraziła na to zgody lub utrudnienie jej wypisania się może przedsiębiorcę również słono kosztować. Jest to naruszenie zasad ochrony danych osobowych, prawa telekomunikacyjnego i o świadczeniu usług drogą elektroniczną, które zakazują przesyłania niezamówionych informacji handlowych. Dlatego jeśli naruszasz te przepisy, możesz spodziewać się kary nie tylko od UODO, ale również z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Czy warto działać zgodnie z przepisami? Oczywiście, przecież nikt nie lubi dostawać SPAMu…
Jesteś przedsiębiorcą i wysyłasz newsletter? Skontaktuj się z nami i sprawdź, czy robisz to legalnie i jak możesz zwiększyć jego konwersję 🙂
Gotowy szablon wiadomości e-mail
Jeśli pomimo wypisania się nadal dostajesz wiadomości newsletterowe lub dostajesz maile marketingowe bez wyrażenia na to zgody, możesz wysłać do nadawcy wiadomość, na przykład taką:
Szablon maila
Szanowni Państwo,
Nie wyraziłam/em zgody na przesyłanie przez Państwa na mój adres mailowy newslettera/ informacji handlowych oraz prowadzenie w stosunku do mnie marketingu bezpośredniego. Nie wyrażam zgody na przetwarzanie moich danych w tym celu. W związku z tym, proszę o natychmiastowe zaprzestanie przesyłania na mój adres mailowy Państwa newslettera/ ofert oraz usunięcie mojego adresu mailowego: …….. z Państwa systemu teleinformatycznego.
Jednocześnie wskazuję, iż zgodnie z art. 172 ust. 1 w związku z art. 209 pkt. 2 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne oraz art. 10 ust. 1 w związku z art. 24 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług droga elektroniczną rozsyłanie przez Państwa tego typu niezamówionych wiadomości mailowych jest zakazane i może prowadzić do nałożenia na Państwa wysokiej kary pieniężnej.
Proszę o potwierdzenie usunięcie ww. danych z Państwa baz danych.
XYZ
Mamy nadzieję, że szablon wiadomości będzie Ci pomocny, lecz nie będziesz mieć zbyt wielu przykrych sytuacji, by musieć z niego korzystać.
Jednocześnie, przypominamy o prostych zasadach bezpieczeństwa w sieci: należy w sposób rozważny umieszczać swoje dane w Internecie. Nie szastaj swoimi danymi. Dokonując zakupu w sieci dokładnie sprawdź, czy nie odznaczyłeś zgody na newsletter i otrzymywanie wiadomości handlowych – a jeśli tak, czy na pewno chcesz je otrzymywać?