600 tysięcy euro kary za… niewypisanie użytkownika z newslettera

Jak zaprojektować legalny zapis do newslettera? Jak wysyłać informacje handlowe zgodnie z prawem? Przedstawiamy praktyczne aspekty kampanii marketingowych, które będą dobrze konwertować i są zgodne z prawem.

Jesteś w Bazie Wiedzy w kategorii:

biznes, e-commerce, RODO

Autorem tekstu jest:

dr Zuzanna Witek

Tekst został opublikowany:

13 listopada, 2023

W dzisiejszym wpisie będzie krótko i na temat o tym, że… nikt nie lubi otrzymywać niezamówionego newslettera, a po wypisaniu się… nadal go dostawać! Do tego wypada dodać komentarz o tym, że sam proces wypisania się powinien być szybki i bezproblemowy, a nie przypominać… bieg z przeszkodami, w trzydziestu stopniach, na dziesięć kilometrów.

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie są dwie proste zasady związane z zapisaniem się i wypisaniem z newslettera;
  • jaka jest w tym zakresie praktyka na polskim rynku e-commerce;
  • kto dostał 600 tysięcy euro kary i dlaczego;
  • i bonus: gotowa treść maila, którą możesz wysłać do natarczywego właściciela newslettera, który nie chce Cię z niego sprawnie wypisać.

Dwie proste zasady, o których musisz pamiętać

Istnieją dwie proste zasady, o których każdy przedsiębiorca powinien pamiętać.

Po pierwsze: użytkownik musi wyrazić zgodę na zapis do newslettera i otrzymywanie w nim treści marketingowych. Rekomendowaną praktyką jest również wdrożenie formuły podwójnej weryfikacji zapisu, czyli double opt-in (o ścieżce legalnego zapisu do newslettera pisaliśmy we wpisie „Maksymalnie konwertujący zapis do newslettera w 5 krokach” 

Po drugie: użytkownik powinien mieć możliwość wypisać się z bazy newsletterowej tak samo łatwo, jak mógł się do niej zapisać. Rekomendowany sposób to jeden klik: „wypisuje się”, szybkie potwierdzenie czynności i… już! Użytkownik nie powinien otrzymywać więcej wiadomości mailowych od nadawcy.

A co na to praktyka?

Niestety, pewnie każdy nasz Czytelnik doświadczył sytuacji, w której było mu niezwykle trudno skutecznie i szybko wypisać się z bazy newsletterowej. Być może przytrafiła Ci się również sytuacja, że pomimo wypisania się… nadal dostawałeś maile od natarczywego przedsiębiorcy.

Jak NIE powinna wyglądać procedura wypisania się z newlesttera?

W celu wypisania się użytkownik NIE MUSI:

  • wypełniać długich, uciążliwych ankiet;
  • tłumaczyć się dlaczego (i czy aby na pewno ?) chce wypisać się z bazy;
  • pisać kilku maili z prośbą o wypis;
  • logować się na swoje konto w celu usunięcia zapisu do newslettera;
  • skakać przez płotki, zrobić trzy przysiady i klasnąć w ręce.

Kto dostał karę aż 600 tysięcy euro?

Francuska sieć hoteli Accor popełniła dwa błędy. Po pierwsze, automatycznie dodawała do bazy newsletterowej każdego klienta, który korzystał z ich usług, nie pytając go o zgodę. W mailach sieć hoteli wysyłała wiadomości handlowe. Po drugie, francuska firma bardzo utrudniała lub wręcz uniemożliwiała możliwość skutecznego wypisania się z newslettera.

Francuski organ CNIL nałożył na Accor karę 100 tysięcy euro. W związku z tym, że naruszenie dotyczyło dóbr obywateli wielu innych krajów wybrane urzędy pozostałych państw unijnych również zabrały głos, w tym…. polski Prezes UODO, który zawnioskował o znacznie wyższą karę. Ostatecznie, na Accor unijny podmiot EROD nałożył karę aż 600 tysięcy euro. Sporo, prawda?

Na podstawie polskich regulacji prawnych wysyłanie newslettera i informacji marketingowych do osoby, która nie wyraziła na to zgody lub utrudnienie jej wypisania się może przedsiębiorcę również słono kosztować. Jest to naruszenie zasad ochrony danych osobowych, prawa telekomunikacyjnego i o świadczeniu usług drogą elektroniczną, które zakazują przesyłania niezamówionych informacji handlowych. Dlatego jeśli naruszasz te przepisy, możesz spodziewać się kary nie tylko od UODO, ale również z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Czy warto działać zgodnie z przepisami? Oczywiście, przecież nikt nie lubi dostawać SPAMu…

Jesteś przedsiębiorcą i wysyłasz newsletter? Skontaktuj się z nami i sprawdź, czy robisz to legalnie i jak możesz zwiększyć jego konwersję 🙂

Gotowy szablon wiadomości e-mail

Jeśli pomimo wypisania się nadal dostajesz wiadomości newsletterowe lub dostajesz maile marketingowe bez wyrażenia na to zgody, możesz wysłać do nadawcy wiadomość, na przykład taką:

Szablon maila

Szanowni Państwo,

Nie wyraziłam/em zgody na przesyłanie przez Państwa na mój adres mailowy newslettera/ informacji handlowych oraz prowadzenie w stosunku do mnie marketingu bezpośredniego. Nie wyrażam zgody na przetwarzanie moich danych w tym celu. W związku z tym, proszę o natychmiastowe zaprzestanie przesyłania na mój adres mailowy Państwa newslettera/ ofert oraz usunięcie mojego adresu mailowego: …….. z Państwa systemu teleinformatycznego.

Jednocześnie wskazuję, iż zgodnie z art. 172 ust. 1 w związku z art. 209 pkt. 2 Ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne oraz art. 10 ust. 1 w związku z art. 24 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług droga elektroniczną rozsyłanie przez Państwa tego typu niezamówionych wiadomości mailowych jest zakazane i może prowadzić do nałożenia na Państwa wysokiej kary pieniężnej.

Proszę o potwierdzenie usunięcie ww. danych z Państwa baz danych.  

XYZ

Mamy nadzieję, że szablon wiadomości będzie Ci pomocny, lecz nie będziesz mieć zbyt wielu przykrych sytuacji, by musieć z niego korzystać.

Jednocześnie, przypominamy o prostych zasadach bezpieczeństwa w sieci: należy w sposób rozważny umieszczać swoje dane w Internecie. Nie szastaj swoimi danymi. Dokonując zakupu w sieci dokładnie sprawdź, czy nie odznaczyłeś zgody na newsletter i otrzymywanie wiadomości handlowych – a jeśli tak, czy na pewno chcesz je otrzymywać?

600 tysięcy euro kary za… niewypisanie użytkownika z newslettera

Spis treści

Newsletter

Fachowa wiedza prosto do Twojej skrzynki mailowej. Subskrybując nasz newsletter, co tydzień otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem i Polityką Prywatności.

Zobacz najnowsze artykuły

Zapraszamy do lektury naszych publikacji, które stanowią cenne źródło wiedzy dla każdego, kto chce być na bieżąco z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem prawnym.

Zapisz się do eksperckiego Newslettera Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Klikając „zapisz” wyrażam chęć zapisu do newslettera Legitimate, który zawiera przydatne informacje i alerty prawne i może zawierać treści marketingowe. Wiem, że zgodę w każdej chwili mogę odwołać. Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.

Legalny e‑commerce 2025

Dowiedz się jak legalnie sprzedawać w e‑commerce i korzystać z narzędzi marketingowych, nie narażając się Skarbówce, UOKiK i Inspekcji Handlowej. Poznaj najczęstsze błędy kampanii promocyjnych, ucząc się na cudzych błędach. Sprawdź, czy znasz nowe regulacje prawne dla biznesu on‑line na 2025 rok.

Zapisz się na darmowy webinar

15 stycznia (środa) 2025

Do wydarzenia pozostało

dni
godzin
minut
sekund

Legalny e‑commerce 2025 - WEBINAR

Dowiedz się jak legalnie sprzedawać w e‑commerce i korzystać z narzędzi marketingowych, nie narażając się Skarbówce, UOKiK i Inspekcji Handlowej. Poznaj najczęstsze błędy kampanii promocyjnych, ucząc się na cudzych błędach. Sprawdź, czy znasz nowe regulacje prawne dla biznesu on-line na 2025 rok.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.

Newsletter Legitimate

Stworzyliśmy dla Ciebie ekspercki newsletter. Subskrybując go, co dwa tygodnie otrzymasz aktualizacje i wskazówki dostosowane do potrzeb współczesnych przedsiębiorców, które pomogą Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującym prawem i wykorzystać prawo jako narzędzie do osiągnięcia sukcesu.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz, a nasz prawnik skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h.



Podając swoje dane osobowe oraz numer telefonu i przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu udzielenia bezpłatnej, pierwszej konsultacji. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.

Administratorem Twoich danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Piotr Krajewski, NIP: 8982176985, REGON: 388080840, adres: ul. Januszowicka 5, lokal 111, 53-135 Wrocław. Zapoznaj się z naszym Regulaminem oraz Polityką Prywatności.