Rozważasz zakup domeny dla e-commerce? Sprawdź jakich błędów nie popełnić

Piotr KrajewskiPRAWNIK

Masz świetny pomysł na nazwę dla domeny swojego sklepu internetowego, czy firmowej strony www? Chroń ją!

Wymyślenie chwytliwej nazwy, a następnie znalezienie dostępnej domeny nie należy do najprostszych zadań, zwłaszcza jeśli samodzielnie stawiasz pierwsze kroki w świecie e-commerce.

Przedstawiamy listę najczęstszych błędów oraz praktycznych wskazówek prawnych i biznesowych, zebranych na podstawie doświadczeń Klientów Legitimate oraz… naszych własnych!

Z wpisu dowiesz się:

  • o czym warto pomyśleć przed założeniem konta firmowego w social mediach;
  • co należy zrobić w pierwszej kolejności: rejestrować nazwę firmy czy wykupić domenę;
  • na kogo najkorzystniej wykupić domenę;
  • na co zwrócić uwagę porównując oferty wielu firm;
  • czy wykupując prawa do domeny stajesz się jej właścicielem?

1. Przed zakupem domeny nie zakładaj konta firmowego w social mediach

Nie konsultuj również nazwy dla swojej nowej firmy w Internecie (grupy, fora), w tym ze znajomymi przez komunikatory. Absolutnie nie zakładaj najpierw kont firmowych na Instagramie czy Facebooku, zanim nie wykupisz domeny. Pamiętaj o zasadzie: najpierw zakup domeny, potem informujemy świat o naszym świetnym pomyśle. W innym wypadku Twój świetny pomysł szybko może przestać być Twój 😉

Jeśli nazwa jest chwytliwa to istnieje bardzo duża szansa na to, że ktoś celowo wykupi ją przed Tobą, a jej odkupienie będzie Cię sporo kosztować. Istnieje wiele podmiotów na rynku, które zajmują się tym zawodowo. Są to tzw. piraci domenowi (cybersquatting, domain-grabbing). Zachowaj ostrożność.

Przestrzegamy przed tym na własnym przykładzie. Kilka lat założyliśmy profil firmowy na Instagramie, chcieliśmy następnie wykupić domenę… W 15 minut jej cena wzrosła ze 100 zł do 30 tysięcy. Wymyślaliśmy nazwę firmy od nowa, mądrzejsi o doświadczenia 🙂 Mądry Polak po szkodzie.

2. Zarejestruj znak towarowy przed publikacją strony www

Dobrą praktyką jest zgłoszenie w Urzędzie Patentowym słownego znaku towarowego, który jest równocześnie nazwą Twojej domeny najpóźniej w dniu upublicznienia strony www.

Zaoszczędzisz sobie dużo stresu, że ktoś zarejestruje tę nazwę przed Tobą, kradnąc Twój pomysł i chwytliwą nazwę domeny.

Niestety nie da się zarejestrować jako znaku słownego nazw opisowych, np. smacznemiody.pl, czy wygodneobuwie.pl. To super dla pozycjonowania, ale przeszkoda dla rejestracji! Z innymi nazwami – co do zasady – nie powinieneś mieć większych problemów, pod warunkiem, że taka nazwa nie została wcześniej zarejestrowana przez kogoś innego.

Pamiętaj: jeśli nazwę Twojej firmy czy domeny zastrzeże po złośliwości Twoja konkurencja, narazisz się na niepotrzebny stres na starcie biznesu oraz koszty walki z nieuczciwą konkurencją. Zawsze rekomendujemy naszym Klientom rejestrację nazwy firmy i logotypu – lepiej zapobiegać niż leczyć.

3. Zarejestruj domenę na siebie!

Najlepszym pomysłem jest rejestracja domeny na siebie, czyli na osobę fizyczną.

Po pierwsze, nie polecamy rejestracji przez pośredników – np. przez podmioty, które zajmują się budową strony internetowej. Różnie Wasze stosunki mogą się układać w przyszłości.

Po drugie, w razie konfliktu w firmie (np. między wspólnikami) – domena zostaje przy Tobie, nie jest przedmiotem sporu.

Dodatkowo, podpisując umowę na siebie masz kontrolę nad dalszymi losami domeny np. w kontekście corocznych opłat, zmiany dostawcy hostingu itd. Sam podejmujesz kluczowe decyzje.

Rejestracja domeny na osobę fizyczną, a następnie użyczenie strony www na rzecz spółki może być również pomysłem na legalne optymalizacje podatkowe.

4. Dokładnie sprawdź opłaty, również te małym druczkiem

Zanim zdecydujesz się na zakup domeny, dokładnie sprawdź wszystkie opłaty. Zwykle te, które są podane jako cena usługi to niestety tylko początek…

Porównaj oferty co najmniej kilku podmiotów.

Zwróć szczególną uwagę, jaka jest cena za przedłużenie praw do domeny. Firmy zwykle kuszą niskimi cenami za pierwszy rok (np. domena za 5 zł), natomiast przedłużenie na kolejne lata mocno uderza po kieszeni.

5. Pamiętaj, nie jesteś właścicielem domeny!

Niestety, kupując domenę NIE stajesz się jej właścicielem!

Zarejestrowanie domeny oznacza jedynie, że Ty jako użytkownik masz prawo posługiwania się nią przez określony czas, który opłaciłeś.

W związku z tym pamiętaj o cyklicznych opłatach, żeby ktoś nie przejął Twojej domeny przez opóźnienie w płatności. Wiele podmiotów tylko na to czeka, że potem odsprzedać Ci dostęp… 10 razy drożej.

Jeśli masz możliwość, to wykup domenę z góry na długi czas, np. na okres 10 lat.

Podsumowując…

  1. Nie dziel się pomysłem na nazwę swojej firmy / wolny adres domeny w sieci.
  2. Masz pomysł na nazwę portalu – szybko zarejestruj domenę.
  3. Porównuj oferty, weryfikuj ceny za przedłużenie.
  4. Zarejestruj w Urzędzie Patentowym nazwę domeny jako znak słowny.
    Przy okazji rozważ rejestrację logotypu firmy. Jeśli będziesz potrzebował w tym zakresie wsparcia prawnego- chętnie Ci pomożemy.
  5. Wykup domenę na długi okres czasu. Pamiętaj o cyklicznych opłatach, nie przegap żadnej z nich.
Masz pytanie?

Napisz i sprawdź
jak możemy Ci pomóc

Podając swoje dane osobowe, w tym adres e-mail i numer telefonu, a następnie przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu odpowiedzi na zadane pytanie. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.