Maksymalnie konwertujący zapis do newslettera w 5 krokach

Zuzanna Witek PRAWNIK

Każdy, kto jest związany ze światem e-commerce wie, jak ważną rolę odgrywa dobrze przemyślany e-mail marketing. Podstawowym narzędziem tego rodzaju działań promocyjnych jest newsletter. Z naszych audytów prawnych stron www wynika, że wiele newsletterów konwertuje znacznie poniżej oczekiwań.

Na skuteczność newslettera wpływa bardzo wiele czynników. Ważna jest oprawa wizualna, stosunek treści do obrazu, responsywność, dobrze zaprojektowane CTA oraz legalizacja procesu zapisu. Warto również zwrócić uwagę na odpowiedni dobór grupy docelowej, czas i częstotliwość wysyłki newslettera, żeby nie być uznanym za SPAM.

Podpowiadamy na co zwrócić szczególną uwagę projektując zapis do newslettera, tak aby był zgodny z prawem, dobrze konwertował i przynosił korzyści finansowe Twojej firmie.

Z naszego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest język korzyści i co warto zaoferować odwiedzającym stronę?
  2. Czy możliwy jest zapis do newslettera bez uciążliwych checkboxów?
  3. Czy warto wdrożyć podwójne potwierdzenie zapisu?
  4. Czy pod miejscem zapisu muszę umieszczać długie informacje prawne?
  5. Czy grafika wpływa na ilość zapisów?

1. Język korzyści

Przekonaj odwiedzających Twoją stronę, dlaczego warto zapisać się do newslettera.

Przesyłasz ciekawe treści? Oferujesz kod promocyjny na pierwsze zakupy? Ruszasz z ciekawą kampanią?  Koniecznie o tym napisz.

Pro tip: spora ilość sklepów internetowych oferuje rabat za zapis do newslettera. Wiele z tych osób po dokonaniu pierwszych zakupów wypisuje się z bazy. W związkim z tym, warto przemyśleć kampanię w taki sposób, aby zmotywować użytkownika do stałej subskrypcji newslettera. W jasny sposób komunikuj, już od pierwszych wiadomości e-mail, dlaczego warto zostać w bazie i dalej odbierać od Ciebie wiadomości.

2. Brak checkboxów

Zapis do newslettera bez checboxów znacznie ułatwi procedurę potwierdzenia subskrypcji. Z naszych doświadczeń wynika, że im mniej checkboxów i formalności, tym liczba zapisów do newslettera wzrasta.

Pamiętaj jednak, że nie zawsze możesz się ich pozbyć. W związku z tym należy indywidualnie podejść do tematu, czyli sprawdzić, czy w konkretnym przypadku można legalnie zbierać zapisy bez odklikiwania zgód.

Zapis bez checkboxów jest możliwy na przykład poprzez formularz zapisu na stronie głównej, czy w specjalnym pop-upie służącym do zbierania leadów. Znamy sposoby prawne, aby sama czynność wpisania adresu e-mail oraz kliknięcia „zapisz” stanowiło wyraźną zgodę użytkownika na otrzymywanie informacji marketingowych. Pod okienkiem zapisu musisz jednak spełnić obowiązek informacyjny, czyli między innymi powiadomić użytkownika kim jesteś, w jakim celu zbierasz jego adres e-mail, jak będziesz go przetwarzał, w jaki sposób może łatwo i w każdej chwili wypisać się z bazy. Treść pod okienkiem do zapisu musi zawierać określone elementy, które wymaga prawo.

Na etapie realizacji koszyka i składania zamówienia zapis bez checkboxa niestety nie jest możliwy. Użytkownik musi wówczas odklikać m.in. zapoznanie się z regulaminem i polityką prywatności. W związku z tym musisz zaprojektować osobny (zwykle drugi) checkbox w celu zebrania wyraźnej zgody użytkownika na wysyłkę newslettera.

3. Double opt-in

Wprowadź double opt-in, czyli wymóg potwierdzenia zapisu. Użytkownik dostanie wówczas na wskazany adres e-mail link aktywacyjny do potwierdzenia subskrypcji newslettera. Pozbędziesz się dzięki temu dużej ilości tzw. martwych leadów. Twoja baza e-mail będzie lepiej konwertować.

Przy okazji ograniczysz ryzyka na gruncie RODO – nie będzie wtedy możliwe, aby zapisać osobę trzecią bez jej wyraźnej zgody. Niestety, wiele osób robi tzw. literówki i zapisuje omyłkowo inne osoby. Przy double opt-in to się nie zdarzy.  Same plusy!

4. Minimum treści prawnych

Przekazując informacje prawne bądź user firendly! Minimalizuj czynności, które musi podjąć użytkownik w celu zapisu, minimalizuj również informacje, z którymi musi się zapoznać.

Przedsiębiorca pobierający dane do newslettera musi spełnić obowiązek informacyjny, podając szereg wymaganych informacji prawnych. Można jednak spełnić ten obowiązek warstwowo, tj. odsyłając do dokumentów prawnych na stronie, np. do polityki prywatności. Jest to o wiele przyjemniejsze w odbiorze.

5. Przejrzysta grafika

Warto pamiętać, że wzrok użytkowników porusza się w specyficzny, określony sposób na Twojej stronie. Przyciągają go wybrane kolory. Z tego powodu zwróć uwagę na aspekty wizualne komunikatu zapisu do newslettera.

Staraj się, by sekcja zapisu na Twojej stronie była dobrze widoczna, estetyczna i ciekawa graficznie.

Skup się na typie odbiorcy, personie do której kierujesz swój przekaz. Dostosuj do niej szatę graficzną, sposób komunikacji oraz profity z zapisu.

Podsumowanie

Mając podstawowe informacje na temat tego jak poprawnie zaprojektować sekcję zapisu do newslettera, mamy nadzieję, że Twoja kampania mailingowa będzie odnosiła wiele sukcesów.

Pamiętaj o najważniejszych zasadach:

  1. Pobierając dane w postaci adresu e-mail musisz to robić zgodnie z RODO, ale i innymi przepisami prawa;
  2. Postaraj się jednak spełnić wszystkie obowiązki prawne w formie, która będzie user friendly;
  3. Jeśli prawo Ci na to pozwala: wprowadź zapis do newslettera bez checkboxów, który lepiej konwertuje;
  4. Zwróć uwagę na przedstawienie benefitów i korzyści z zapisu (również tych niematerialnych!);
  5. Warto przewidzieć formularz do zapisu do newslettera nie tylko ramach składania zamówienia, ale i na stronie głównej;
  6. Zaprojektuj ciekawą i przyjemną w odbiorze formę zapisu, zgodną z przyjętą formą komunikacji Twojej marki.


Jeśli chcesz zoptymalizować swoje procedury zapisu do newslettera, dowiedzieć się czy możesz zgodnie z prawem usunąć checkboxy, lub po prostu rozważasz wykonanie audytu prawnego usługi newslettera na swojej stronie, żeby sprawdzić czy działasz zgodnie z prawem – będzie nam miło, jeśli do nas napiszesz! 🙂

Masz pytanie?

Napisz i sprawdź
jak możemy Ci pomóc

Podając swoje dane osobowe, w tym adres e-mail i numer telefonu, a następnie przesyłając formularz, wyrażasz zgodę na skontaktowanie się z Tobą w celu odpowiedzi na zadane pytanie. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.